Chiropractie Brunssum Fitzgerald | Behandeling, Specific Functional Movement Assessment.

Selective Functional Movement Assessment (SFMA)

Wat is SFMA ?

Selective Functional Movement Assessment is een diagnostisch onderzoekssysteem dat disfuncties en pijn in de bewegingspatronen analyseert en documenteert.

Hoe werkt SFMA ?

SFMA omvat een serie van 7 lichaamsbewegingtesten die ontwikkeld werden om fundamentele bewegingen bij musculoskeletale pijnklachten te onderzoeken. Het onderzoek brengt de therapeut naar het meest disfunctionele niet-pijnlijke bewegingspatroon, hetwelke vervolgens in detail onderzocht wordt. Door het herstellen van het meest disfunctionele niet-pijnlijke bewegingspatroon, worden ook manuele therapie en therapeutische oefeningen niet nadelig beïnvloed door pijn. Bij SFMA is het van essentieel belang dat therapeuten inzicht hebben in de relatie tussen de verschillende lichaamssegmenten en hoe ook beperkingen in een bepaald segment een negatief effect kunnen hebben op de functie van een segment elders in het systeem.

Wat heeft SFMA als doel ?

Het doel van de therapeut is om eerst het meest disfunctionele niet-pijnlijke bewegingspatroon te identificeren, om vervolgens de onderliggende oorzaak van de disfunctie te vinden. Bij SFMA wordt gebruik gemaakt van traditionele spierlengte- en gewrichtstesten die bepalen of er manuele therapie en oefeninterventies aangewend moeten worden. Wanneer we pijn hebben of bij een aanwezigheid van zwakte en stijfheid compenseren we dikwijls met een verkeerde beweging. Na verloop van tijd zal deze door pijn gecompenseerde beweging leiden tot beschermend bewegingsgedrag of de angst om te bewegen. Dit resulteert uiteindelijk in beperkingen zoals spierlengteveranderingen en afname in kracht. Een puur lokale benadering voor de evaluatie of behandeling van de klacht zal in veel gevallen niet leiden tot volledig herstel van de functie. SFMA daarentegen biedt hierop een antwoord omdat FMSA verdergaat dan de traditionele lokale kinematische benadering.

specific functional movement assessment van patient