Chiropractie Brunssum Fitzgerald | Behandeling, Instrument Assisted Soft Tissue Mobilization

Instrument Assisted Soft Tissue Mobilization (IASTM)

Wat is IASTM ?

IASTM is een instrumentondersteunde zachtweefsel mobilisatie techniek.

Hoe werkt IASTM ?

Bij IASTM worden speciaal ontworpen instrumenten gebruikt om verklevingen, zachtweefseldisfunctie, en littekenweefsel op te sporen en te behandelen. Bij detectie van littekens, verklevingen en beperkingen trillen de instrumenten en kunnen ze geluid maken.
Spieren, pezen en ligamenten onder stress, ontwikkelen scheurtjes. Wanneer het lichaam probeert te herstellen van deze scheurtjes, ontstaan op willekeurige wijze strakke bundels in de spieren, pezen en ligamenten die de normale beweging en strek belemmeren, en dikwijls gepaard gaan met pijn. Dit symptoom noemt men fasciale hechting of ook zachtweefseldisfunctie.
Littekenweefsel is een restant van een acute, chronische, of traumatische verwonding of kan ook ontstaan zijn door overbelasting.

Welke kwalen komen in aanmerking voor IASTM ?

Chiropractor FITZGERALD neemt het IASTM behandelingsproces een stap verder door tegelijkertijd de FAKTR techniek (Functional and Kinetic Treatment with Rehab) toe te passen.
Bij FAKTR worden behandeling en functionaliteit tezamen aangepakt zodat herstel langs verschillende wegen wordt aangepakt. Bij deze techniek worden er eveneens instrumenten gebruikt die pijn, verminderd bereik of een gevoel van beklemming in de zachte weefsels tijdens de beweging lokaliseren.
Het afbreken van littekenweefsel, fasciale verklevingen en het herstel van zachtweefsel is een noodzakelijke stap in het herstel van een blessure. Enkele veel voorkomende kwalen die met IASTM en FAKTR behandeld worden zijn cervicale verstuiking, nekpijn, lumbale verstuiking, rugpijn, carpaal tunnel syndroom, fasciitis plantaris, tenniselleboog, golfelleboog, pijn in de schouder, pijn in de knie, tendinitis, fibromyalgie, littekenweefsel, Trigger Finger, Shin splints, en chirurgische littekens.

instrument assisted soft tissue mobilization schouder van patient

instrument assisted soft tissue mobilization hand van patient